Akademische Verdienste

Viermetz-Wissenschaftspreis 2010

  • Wissenschaftspreis, verliehen von der Kurt und Felicitas Viermetz Stiftung, persönlich dotiert mit 10.000,- €
  • Verliehen von der Kurt und Felicitas Viermetz Stiftung
  • Für die Forschungsleistungen zum Einsatz des Mobile Business in Organisationen und Angeboten für Endkunden
  • Stiftungsrat: Kurt F. Viermetz, Dr. Theo Waigel, Dr. Peter Menacher

Nominierung für den weltweit besten Wirtschaftsinformatik-Forschungsbeitrag 2010

  • International Conference on Information Systems (ICIS 2010), St. Louis, USA

Auszeichnung für den besten Forschungsbeitrag – Journal of Information Technology (JIT) 2009

Auszeichnung für den besten Forschungsbeitrag – 7th International Conference on Mobile Business, ICMB 2008, Barcelona

Auszeichnung für den besten Forschungsbeitrag – 3rd International Conference on Mobile Business, ICMB 2004, New York

Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaftslehre

  • Mitglied der Wissenschaftlichen Kommision Wirtschaftsinformatik (WK WI)
  • Mitglied der Wissenschaftlichen Kommision Marketing (WK Mark)

Gesellschaft für Informatik

  • Sprecher des Leitungsgremiums Fachgruppe Mobilität und mobile Informationssysteme
  • Mitglied des Leitungsgremiums Fachbereich Wirtschaftsinformatik
  • Mitglied des Leitungsgremiums Fachbereich Datenbanken und Informationssysteme
  • Mitglied im Beirat der Universitätsprofessoren in der Gesellschaft für Informatik

Schmalenbach-Gesellschaft für Betriebswirtschaft

Veröffentlichungen

  • An Apple a Day – How the Platform Economy Impacts Value Creation in the Healthcare Market. In: Electronic Markets 31 (2021) 4, S. 849-876, mit Alexander Gleiß und Marco Kohlhagen.
  • Surrounded by middlemen – how multi-sided platforms change the value network in the insurance industry. In: Electronic Markets 29 (2019) 4, S. 609-629, mit Alexander Gleiß.
  • Exploring the digitalization impact on consumer decision-making in retail banking. In: Electronic Markets 28 (2018) 3, S. 265-286, mit Maik Dehnert.
  • The impact of new media on bank processes – a Delphi study. In: International Journal of Electronic Business 12 (2015) 1, S. 1-45, mit Jürgen Moormann und Josef Felten.
  • Introduction to the Special Issue on Mobile Commerce: Mobile Commerce Research Yesterday, Today, Tomorrow – What Remains to Be Done? In: International Journal of Electronic Commerce 19 (2015) 4, S. 1-20, mit David Tilson, Kalle Lyytinen und Yvonne Hufenbach.
  • Engineering the value network of the of customer interface and marketing in the data-rich retail environment. In: International Journal of Electronic Commerce 18 (2014) 4, S. 17-42, mit Yvonne Hufenbach.
  • Requirements for personalized m-commerce – what drives consumers’ use of social networks? Journal of Electronic Commerce in Organizations 11 (2013) 4, S. 19-36, mit Laura Becker.
  • Auf der Suche nach neuen Geschäftsmodellen – Ergebnisse einer Delphi-Studie. In: Banking and Information Technology 14 (2013) 1, S. 8-22, mit Jürgen Moormann.
  • Enabling Evidence-based Retail Marketing with the Use of Payment Data – the Mobile Payment Reference Model 2.0. In: International Journal of Business Intelligence and Data Mining 8 (2013) 1, S. 19-44, mit Yvonne Hufenbach.
  • Gestaltung mobil-integrierter Geschäftsprozesse. In: Meinhardt, S.; Reich, S. (Hrsg.): Mobile Computing. HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik 49 (2012) Band 286, S. 15-22, mit Frank Becker.
  • Enterprise Resource Planning in kleinen und mittleren Unternehmen. Vergleichende Studie von proprietärer und Open-Source-Software. In: Hildebrand, K. (Hrsg.): IT im Mittelstand. HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik 49 (2012) Band 285, S. 20-33, mit Frederik Kramer und Jorge Marx Gómez.
  • Wertschöpfung im Mobilfunkmarkt – Ein Referenzmodell für die Rolle(n) des Mobilfunkanbieters der Zukunft. In: Wirtschaftsinformatik 53 (2011) 5, S.287-300, mit Yvonne Hufenbach.
  • Determinants of customer acceptance for mobile data services: An empirical analysis with formative constructs. In: International Journal of Electronic Business 9 (2011) 1-2, S. 26-43, mit Laura Goeke.
  • Mobile word-of-mouth – A grounded theory of mobile viral marketing. In: Journal of Information Technology 24 (2009) 2, S. 172-185, mit Wolfgang Palka und Dietmar Wiedemann.
  • Proposing a comprehensive framework for analysis and engineering of mobile payment business models. In: Information Systems and e-Business Management 7 (2009) 3, S.363-393, mit Max Schießler und Dietmar Wiedemann.
  • A modeling approach and reference models for the analysis of mobile payment use cases. In: Electronic Commerce Research and Applications 7 (2008) 2, S.182-201.
  • Mobile Payment Procedures: Scope and Characteristics. In: eService Journal Vol. 2 (2003) 3, S. 7-22, mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.
  • Technology Impact Types for Digital Transformation. Proceedings of the 21st IEEE Conference on Business Informatics (CBI 2019). IEEE, Moscow 2019, mit Alexander Gleiß, Benedikt Buzzi und Marco Kohlhagen.
  • Mobile product information systems- State of the art and conceptual model. In: Proceedings of the 13th International Conference on Electronic Business (ICEB 2013), 1-4 December 2013, Singapore, mit Yvonne Hufenbach.
  • Social Networks: The Role of Users’ Privacy Concerns. In: Proceedings of the 14th International Conference on Information Integration and Web-based Applications & Services (iiWAS 2012). Association for Computing Machinery (ACM). Denpasar 2012, mit Laura Becker.
  • Mobile payment in the smartphone age – extending the Mobile Payment Reference Model with non-traditional revenue streams. In: Proceedings of the 10th International Conference on Advances in Mobile Computing & Multimedia (MoMM 2012). Association for Computing Machinery (ACM). Denpasar 2012, mit Yvonne Hufenbach.
  • A scenario-based analysis of mobile payment acceptance. In: Proceedings of the 9th International Conference on Mobile Business (ICMB 2010). IEEE Computer Society. Athens 2010, mit Laura Goeke.
  • Influencing Factors for the Introduction of Mobile-integrated Business Processes. In: Proceedings of the 9th International Conference on Electronic Business (ICEB 2009), S. 733-738. Macau 2009, mit Laura Goeke.
  • Characteristics of Value Bundles in RFID-enabled Supply Networks. In: Proceedings of the 9th International Conference on Electronic Business (ICEB 2009), S. 886-893. Macau 2009, mit Holger Schrödl und Klaus Turowski.
  • Mobile Money Transfer versus M-Payments: Differences between Developing and Developed Financial Markets. In: Proceedings of the 2009 Cairo Global Mobility Roundtable (GMR2009). Cairo 2009.
  • Comparing Mobile Enterprise Solutions in Europe and Japan. In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, mit Junichi Iijima und Laura Goeke.
  • Exploring the Organizational Effects of Mobile Business Process Reengineering. In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, mit Kai Habermann.
  • Analysis and Categorization of the Business Model of Virtual Operators. In: Proceedings of the 8th International Conference on Mobile Business (ICMB 2009). IEEE Computer Society. Dalian 2009, mit Yvonne Hufenbach.
  • Requirements on IT business value measures for mobile-integrated business processes. In: Proceedings of the 17th European Conference on Information Systems (ECIS 2009). Verona 2009, mit Kai Habermann.
  • Analyzing the Benefits of Mobile Enterprise Solutions Using the Example of Dispatching Processes. In: Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S. 260-269, mit Timo Botzenhardt.
  • Understanding the Determinants of Mobile Viral Effects – Towards a Grounded Theory of Mobile Viral Marketing. In: Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S. 323-333, mit Wolfgang Palka und Dietmar Wiedemann.
  • Analyzing the Basic Elements of Mobile Viral Marketing – an Empirical Study. In: Proceedings of the 7th International Conference on Mobile Business (ICMB 2008). IEEE Computer Society. Barcelona 2008, S.75-85, mit Tobias Haunstetter und Dietmar Wiedemann.
  • Ausgestaltung mobiler Bezahlverfahren – Ergebnisse der Studie MP3. In: Proceedings zur 3. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2008). LNI P-123. München 2008, S. 94-107, mit Laura Goeke und Dietmar Wiedemann.
  • Einflussfaktoren auf das Empfehlungsverhalten im Mobile Viral Marketing: Ein Grounded-Theory-Ansatz. In: Proceedings zur 3. Konferenz Mobile und Ubiquitäre Informationssysteme (MMS 2008). LNI P-123. München 2008, S.25-38, mit Wolfgang Palka, Bernd Vollmayr und Dietmar Wiedemann.
  • What Influences Consumers‘ Intention to Use Mobile Payments? In: Proceedings of the 2007 Los Angeles Global Mobility Roundtable (GMR2007). Los Angeles 2007, mit Dietmar Wiedemann.
  • Success Factors in Mobile Viral Marketing: A Multi-Case Study Approach. In: Proceedings of the 6th International Conference on Mobile Business (ICMB 2007). IEEE Computer Society. Toronto 2007, mit Dietmar Wiedemann.
  • Analyzing the Elements of the Business Model for Mobile Payment Service Provision. In: Proceedings of the 6th International Conference on Mobile Business (ICMB 2007). IEEE Computer Society. Toronto 2007, mit Max Schießler und Dietmar Wiedemann.
  • Adoption and Impact of Mobile-Integrated Business Processes – Comparison of Existing Frameworks and Analysis of their Generalization Potential. In: Proceedings zur 8. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik. Karlsruhe 2007, S.273-290, mit Bettina Thurnher.
  • Understanding Effects and Determinants of Mobile Support Tools: A Usability-Centered Field Study on IT Service Technicians. In: Proceedings of the 5th International Conference on Mobile Business (ICMB 2006). IEEE Computer Society. Copenhagen 2006, mit Bettina Thurnher.
  • A Contribution to Theory Building for Mobile Marketing: Categorizing Mobile Marketing Campaigns through Case Study Research. In: Proceedings of the 5th International Conference on Mobile Business (ICMB 2006). IEEE Computer Society. Copenhagen 2006, mit Dietmar Wiedemann.
  • Security Issues in Mobile Payment from the Customer Viewpoint. In: Proceedings of the 14th European Conference on Information Systems (ECIS 2006). Göteborg 2006, mit Kathrin Linck und Dietmar Wiedemann.
  • Relativer Vorteil bei mobilen Bezahlverfahren – mobiles Bezahlen aus Sicht der Diffusionstheorie. In: Stucky, W.; Schiefer, G. (Hrsg.): Perspektiven des Mobile Business. Proceedings zum Mobile Business Day. Gabler/DUV, Karlsruhe 2005, S. 35-50, mit Dietmar Wiedemann.
  • The Mobility-M Framework for Application of Mobile Technology in Business Processes. In: Cremers, A. B.; Manthey, R.; Martini, P.; Steinhage, V. (Hrsg.): INFORMATIK 2005 – Beiträge der 35. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik Bd. 2, LNI P-68, Bonn 2005, S. 523-527, mit Andreas Gumpp.
  • Payment Procedures for Electronic Government Services. In: Remenyi, D. (Hrsg.): Proceedings of the 5th European Conference on E-Government (ECEG 2005). Antwerp 2005, S. 333-341, mit Dietmar Wiedemann.
  • Einsatz mobiler Kommunikationstechnologien in der Baubranche. In: Proceedings zur 5. Konferenz Mobile Commerce Technologien und Anwendungen (MCTA 2005). LNI P-59. Augsburg 2005, S. 31-44, mit Andreas Gumpp und Florian Paulus.
  • Suitability of Mobile Communication Techniques for the Business Processes of Intervention Forces. In: Remenyi, D. (Hrsg.): Proceedings of the 4th European Conference on e-Government (ECEG 2004). Dublin 2004, S. 805-812, mit Bettina Bazijanec.
  • Mobile Vending – Nutzen und Grenzen des Telemetrieeinsatzes bei Warenautomaten. In: Proceedings zum 4. Workshop Mobile Commerce. LNI P-42, Bonn 2004, S. 25-38 , mit Christian Heinkele und Steffen Legler.
  • Nutzungsszenarien für mobile Bezahlverfahren. Ergebnisse der Studie MP2. In: Proceedings zum 4. Workshop Mobile Commerce. LNI P-42, Bonn 2004, S. 50-62, mit Martin Eisenmann und Kathrin Linck.
  • Extending Knowledge Management to Mobile Workplaces. In: Proceedings of the 6th International Conference on E-Commerce (ICEC) 2004. Delft 2004, S. 583-590, mit Volker Derballa.
  • Mobile Business Processes in the Vending Industry. In: Proceedings of the 3rd International Conference on Mobile Business (ICMB 2004), New York 2004, mit Christian Heinkele.
  • Assessment of Today’s Mobile Banking Applications from the View of Customer Requirements. In:Proceedings of the 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS-37). Hawaii 2004, mit Martin Schurig.
  • An Approach for Assessment of Electronic Offers. In: Núñez, M.; Maamar, Z.; Pousttchi, K.; Rubio, F.; Pelayo, F.L. (Eds.): Applying Formal Methods – Testing, Performance and M-/E-Commerce. FORTE 2004 Workshops TheFormEMC, EPEW, ITM. Springer LNCS 3236, Toledo 2004, S. 44-57, mit Bettina Bazijanec und Klaus Turowski.
  • An Analysis of the Mobile Payment Problem in Europe. In: Branki, C.; Unland, R.; Wanner, G. (Hrsg.): Proceedings of the MKWI 2004 Track on Techniques and Applications for Mobile Commerce. Essen 2004, S. 260-268.
  • Current Mobile Payment Procedures on the German Market from the View of Customer Requirements. In: Proceedings of the 14th International Workshop on Database and Expert Systems Applications (DEXA 2003). IEEE Computer Society, Prague 2003, S. 870-874, mit Mario Zenker.
  • Conditions for Acceptance and Usage of Mobile Payment Procedures. In: Proceedings of the 2nd International Conference on Mobile Business (ICMB 2003). Wien 2003, S. 201-210.
  • Akzeptanz mobiler Bezahlverfahren in Deutschland. Ergebnisse der Studie MP1. In: Proceedings zum 3. Workshop Mobile Commerce. LNI P-25. Bonn 2003, S. 42-57, mit Darius Khodawandi und Dietmar Wiedemann.
  • Added Value-based Approach to Analyze Electronic Commerce and Mobile Commerce Business Models. In: Proceedings of the International Conference of Management and Technology in the New Enterprise. Havanna 2003, S. 414-423, mit Klaus Turowski und Moritz Weizmann.
  • Abrechnung mobiler Mehrwertdienste. In: Dittrich, K.; König, W.; Oberweis, A.; Rannenberg, K.; Wahlster, W. (Hrsg.): INFORMATIK 2003 – Beiträge der 33. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik Bd. 2, LNI P-35, Bonn 2003, S. 408-413.
  • Standardized Payment Procedures as Key Enabling Factor for Mobile Commerce. In: Bauknecht, K.; Quirchmayr, G.; Tjoa, A M. (Hrsg.): 3rd International Conference on E-Commerce and Web Technologies (EC-Web 2002). Springer LNCS 2455, Aix-en-Provence 2002, S. 400-409, mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.
  • Enabling Mobile Commerce through Mass Customization. In: Proceedings of the 3rd International NAISO Symposium on Engineering of Intelligent Systems. Malaga 2002, mit Bernhard Selk und Klaus Turowski.
  • Characteristics of Mobile Payment Procedures. In: Proceedings of the ISMIS 2002 Workshop on M-Services – Concepts, Approaches, and Tools. Lyon 2002, mit Nina Kreyer und Klaus Turowski.
  • Akzeptanzkriterien für mobile Bezahlverfahren. In: Hampe, F.; Schwabe, G. (Hrsg.): Mobile and Collaborative Business 2002. LNI P-16. Bonn 2002, S. 51-67, mit Bernhard Selk und Klaus Turowski.
  • Die Ursprünge der Digitalisierung – Megatrend aus dem Nichts? In: Volkens, B.; Anderson, K.: Digital human – der Mensch im Mittelpunkt der Digitalisierung. Campus, Frankfurt 2017, S. 29-42.
  • City Marketing Goes Mobile: Use of Mobile Commerce Techniques for City Marketing. In: Gascó-Hernández, M.; Torres-Coronas, T. (Hrsg.): Information Communication Technologies and City Marketing. IGI, Hershey 2009, S. 86-107, mit Juliane Chudalla.
  • Schwerpunktstichwort Mobile Commerce. In: Häberle, S. (Hrsg.): Das neue Lexikon der Betriebswirtschaftslehre. Oldenbourg, München 2008, S. 878-882, mit Klaus Turowski.
  • Mobile Viral Marketing – Ein State of the Art. In: Bauer, H. H.; Dirks, T.; Bryant, M. D. (Hrsg.): Erfolgsfaktoren des Mobile Marketing – Strategien, Konzepte und Instrumente. Springer, Heidelberg 2008, S. 289-304, mit Klaus Turowski und Dietmar Wiedemann
  • Creating Successful Mobile Viral Marketing Strategies. In: Ibrahim, I. K. (Hrsg.): Handbook of Research in Mobile Multimedia. IGI, Hershey 2008, mit Dietmar Wiedemann.
  • Mobile Payment and the Charging of Mobile Services. In: Taniar, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Mobile Computing and Commerce. IGI, Hershey 2006, mit Dietmar Wiedemann.
  • Einsatz mobiler Technologie zur Unterstützung von Geschäftsprozessen. In: Sieck, J.; Herzog, M.A. (Hrsg.): Wireless Communication and Information. Berlin 2006, S. 101-120, mit Bettina Thurnher.
  • Business Model Typology for Mobile Commerce. In: Ibrahim, I. K. (Hrsg.): Handbook of Research on Mobile Multimedia. IGI, Hershey 2006, S. 11-21, mit Volker Derballa und Klaus Turowski.
  • Mobile Technology for Knowledge Management. In: Schwartz, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Knowledge Management. IGI, Hershey 2005, S. 651-656, mit Volker Derballa.
  • Mobile Knowledge Management. In: Schwartz, D. (Hrsg.): Encyclopedia of Knowledge Management. IGI, Hershey 2005, S. 645-650, mit Volker Derballa.
  • Abrechnung mobiler Dienste im Mobile-Payment-Referenzmodell. In: Lammer,T. (Hrsg.): Handbuch eMoney, ePayment und mPayment. Physica, Heidelberg 2005, S. 363-377,  mit Dietmar Wiedemann.
  • Definition: Digitale Transformation. In: Enzyklopädie der Wirtschaftsinformatik. GITO, Berlin 2017. http://www.enzyklopaedie-der-wirtschaftsinformatik.de/lexikon/technologien-methoden/Informatik–Grundlagen/digitalisierung/digitale-transformation
  • Mobile Payment und Verbraucherschutz. In: Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (Hrsg.): Bamberger Verbraucherrechtstage 2013 – Mobile Commerce. Bamberg 2013, S. 68-70.
  • Results of the Working Group on Business Models. In: Dunham, M. H. ; König-Ries, B. ; Pitoura, E. ; Reiher, P. ; Türker, C.: Proceedings of Dagstuhl Seminar 04441 on Mobile Information Management. Schloss Dagstuhl 2004. http://drops.dagstuhl.de/opus/volltexte/2005/169/ , mit Birgitta König-Ries, Franz Lehner, Rainer Malaka, Florian Matthes, Philipp Obreiter, Frank Seliger, Klaus Turowski und Jari Veijalainen.